fredag 6. desember 2013

Kjøltjernhytta

Kjøltjenn

9,5 km


Så kom første snøen da :(
Liker ikke!

Er vel bare å ta imot, får ikke gjort noe fra eller til allikevel... Heldigvis tok værgudene til fornuft, og ga seg etter en drøy centimeter, selv om det var meldt ekstremvær. Var ett øyeblikk i går bekymret for at jeg måtte grave meg ut i dag, hehe.




Fordi jeg manglet sporloggen på turen til Kjøltjennhytta, tenkte jeg å gå den turen i dag. Er vel bare ett tidsspørsmål før vinteren kommer for alvor, og da er det betraktelig værre å gå den turen til fots.

Er som kjent mange veier som fører til Rom, og sånn er det med Kjøltjennhytta også. Skal man gå på beina, og uten ski, er det nok mest vanlig å begynne turen fra Saugmyra. Da har man ca 1,5 km med grusvei, oppover, før man tar av på sti inn i skogen.




Selve turen er blåmerket, og stien er tydelig og lett å se, selv i dag hvor alt var dekket med ett hvitt lag nysnø.  Jeg var litt bekymret for at det skulle være glatt å gå, særlig fordi du ikke ser hva som skjuler seg under snøen. Med min flaks tråkker jeg vel på en isvull, tar dobbelt hallingkast og brekker noe... I min alder er det vel lårhalsen som er mest utsatt, hehe.

Heldigvis viste det seg at frykten var grunnløs. Det var ingen glatte partier, som jeg fant ihvertfall :)


Barbrua


De fleste myrer og våte områder er klopplagte, slik at det blir lettere å ta seg nogenlunde tørrskodd fram. Det var ikke noe problem i dag, hehe, for nå hadde frosten satt seg i bakken.

Stien jeg følger kalles Handlestien. Vet ikke om det refererer til gamle dager, men det er jo nærliggende å tro. Etter ca 2,3 km kommer man til ett sted som heter Barbrua. Der er det satt opp stokker til å sitte på, og laget i stand en bålplass.






Noe som kjennetegner turen til Kjølen, er alle myrene underveis. Jeg merker ikke så mye til dem i dag da det er frost, men om sommeren er det mye vann i løypa kan du si... Da setter man virkelig pris på jobben som er gjort med å legge klopper.




Hvilesteinen er en stor stein som ligger midt i stien. Den er merket med ett skilt som sier "Kjølsrasten".






Etter ca 4 km er man kommet opp på platået, Kjølentjennmyrene. Dette er egentlig en stor myr, med flere vann plassert rundt omkring. Her er det mye multer om høsten for den som er interessert :) 

Kjøltjernhytta ligger på en liten bergknaus midt i myrlandet. Hytta er omgitt av flere vann, med overraskende navn som  Kjøltjenn, Store Kjøltjenn, Vesle Kjøltjenn...






Etter å ha forsert myrene, kommer man frem til vannet. Her er det muligheter for en dukkert for dem som ønsker det. Tja, kanskje ikke nå, det er for spesielt interesserte ihvertfall...

Hytta ligger litt øst for Store Kjøltjenn, ca 100m fra vannet, og eies av Mangenfjellet Turlag.
Turlaget skriver på sine hjemmesider:

"Mangenfjellet Turlags nye turhytte ved Kjøltjernet er bygget som et tilbud til alle våre medlemmer. 
Hytta lånes ut 11 mnd. i året til lagets medlemmer - mot en liten avgift. Til hytta kommer du enten på ski via skiløypenettet eller til fots via merket tursti. 
Hytta har 6 køyeplasser og 10 madrasser på hemsen. På kjøkkenet finnes det muligheter for å lage god turmat på gassovn eller på vedovnen. En flott peis danner rammen om en flott storstue langt til skogs. Her kan man nyte friluftslivet langt til skogs på Aurskog-Hølands tak. På sommeren kan man bade eller fiske i Kjøltjernet, og på vinteren er det rikelig med skimuligheter i mange retninger."

Kjøltjernhytta

Kjøltjenn

Kjøltjenn

Kjøltjennmyrene

I dag var jeg ganske alene her, men når vinteren fester grepet, og det kommer noen få centimeter mer snø, da kryr det av skiløpere i alle aldre og ferdighetsnivåer her, ihvertfall i helgene da hytta er åpen for servering.

Jeg går denne turen kun i den perioden det ikke er skiløyper her.
Da har man stort sett området for seg selv.

Turloggen:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...