fredag 8. november 2013

Sporlogg kluss

Langsjø-runden ( på sti )

10,5 km

En av de turene som er blant mine absolutte favoritter, er turen rundt Store Langsjø (og Lille Langsjø) i Bjørkelangen. Dette er også en av de turene jeg har gått oftest. Det er utrolig vakkert rundt dette vannet, spesielt på en vindstille solskinnsdag. Et paradoks er da at det også er den turen jeg har slitt mest med å få en gps logg på...



Før jeg kjøpte meg Garmin gps nå i sommer, har jeg brukt Endomondo app'en på telefonen min for å logge turene. En svakhet der er at det er begrenset med info som lagres i gpx-fila. Ikke at det er noe krise, det er jo sporloggen som er interessant.

Vakker høstdag

Ikke lov å bade... Store Langsjø er drikkevann for Bjørkelangen :)


Endomondo hadde mange svakheter tidligere når den kjørte på windows plattform, slik som på telefonen min. Android versjonen var nok mer stabil. Ihvertfall så forsøkte jeg mange ganger å få til en fullstendig sporlogg, og hver gang sviktet ett eller annet halvveis i løypa.

Hvis noen ringte meg, så stoppet appen, og det skjedde jo ved ett par anledninger. En gang skrudde telefonen seg av uten synlig grunn... noe som dessverre skjer innimellom med teknologien. Så hadde jeg glemt kamera en dag, og tok opp telefonen for å ta det blinkskuddet (!) - og glemte selvsagt i farten at Endomondo var aktiv. Det var den da ikke etterpå!

Nå må det jo sies at Endomondo har oppdatert seg noe på det siste året, og fremstår nå som noe mer pålitelig. Ihvertfall kan man nå motta samtaler uten at appen får oppheng... :)




For å hjelpe litt på loggføringa, gikk jeg da resolutt til innkjøp av en Garmin Oregon 600. Ett utmerket valg om jeg skal si det selv :) Så da jeg full av iver satte ut på tur rundt Store Langsjø for første gang med nyinnkjøpt gps, var forventningene skyhøye. Nå var alle loggproblemene en saga blott. Vel, jeg kom meg nesten rundt, da jeg oppdaget at min kjære Garmin hadde skrudd seg av... Tom for strøm! Batterier, det hadde jeg jo ikke med meg, det var jo nye batterier i den da jeg startet turen! Da røyk den sporloggen... Igjen. Jaja.



Faktisk fant jeg fort ut at gps'n spiser batterier. Faktisk bruker den så masse strøm at det nesten ble en egen utgiftspost bare å fore den. Det er nok ikke uten grunn at det står uttrykkelig i bruksanvisningen; "oppladbare batterier er å anbefale."

Åpen fin skog å gå i


Da var det bare å skaffe til veie oppladbare da :) Og det må jeg si var en verden av forskjell... Først tenkte jeg at det blir billigere fordi jeg hele tiden kan ha ett sett batterier ferdig oppladet - så kan jeg bare bytte. Men den største overraskelsen kom som følge av at batteriene varer så mye mye lenger. Før de oppladbares tid, måtte jeg bytte batterier etter hver tur. Hvis turen varte mer enn 3-4 timer, så gikk jeg tom for strøm underveis. Nå holder ett sett med batterier i 15 timer, minst... Litt snodig. Men forklaringen ligger nok i at det er mer strøm i ett oppladbart.

Stien går langs vannet, litt kronglete enkelte steder


Uansett, jeg hadde nye fulloppladede batterier i Garmin, og jeg hadde med ett ekstra sett i sekken. Nu skal vi på tur ja. Hva skjer... jeg glemte å skru på gps'n da jeg startet turen! Erre mulig!! Begynner å tro at det er en dypere mening med dette altså.

Flott turterreng

Gangbro over demningen

I dag skulle jeg gå rundt Store Langsjø, og jeg skulle logge turen! Basta! Derfor hadde jeg nye batterier, fulladet, jeg dobbeltsjekket at Garmin var på da jeg startet turen, og jeg dobbeltsjekket underveis at Garmin fortsatt var på og aktiv... Hehe. Aldri har jeg vært så påpasselig med å ikke kludre det til på noe vis.
I dag var dagen.... I dag skulle jeg få en fullstendig sporlogg over turen rundt Store Langsjø. Derfor er det med andakt og følelse jeg legger den ut her i dag.

Turkameraten er med


Turen rundt Langsjøene er gulmerket løype, så jeg lager ingen utvidet turbeskrivelse. Vil bare nevne at dette er sti versjonen. Det er også mulig å gå rundt vannet, ved å følge grusvei store deler av turen. Bildene får tale for seg, og sammen med den omtalte sporloggen skape en helhet.

Turen ligger også ute på UT.no

Nyt :)

Publisert nov. 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...