onsdag 20. november 2013

Hverdags-turene

Ut å lufte bikkja

4,5 km

De fleste som har hund, og sikkert mange uten hund også, har en runde eller strekning de pleier å gå nesten hver dag. En tur, som aldri blir kategorisert som tur egentlig, men kun som "ut å lufte bikkja". Jeg har en slik runde. Eller to egentlig :)

Den ene er Verlo-runden, som er en runde som egner seg fint å gå hele året. Den er bare 3,5 km lang, går på grus og asfalt, og det brøytes om vinteren. Den andre er skogsrunden min. Det er den runden jeg går oftest. Flere ganger i uka faktisk, nesten hele året, så lenge det ikke kommer en meter snø :)



Så vanlig er det for meg å gå den runden, at jeg ikke tenker på at jeg er på tur, aldri tar jeg bilder, og ihvertfall har jeg ikke logget turen med gps... Men så tenkte jeg at kanskje det er flere enn meg som trenger en slik "hverdags-tur". Enten for å gå med bikkja... eller uten.

Derfor ble Garmin og kameraet med meg på tur i dag.
Litt vinterstemning ble det også, da det plutselig har blitt kaldt :)




Turen går litt på asfalt, litt på grus, men mest på sti. Stidelen er tydelig og lett å se. Det er ikke bare jeg som bruker disse stiene, så de er godt oppgått. Hele turen tar ca 1 time i normalt tempo. Noen ganger tar det litt lengre tid fordi jeg treffer på folk, og blir stående å skravle, hehe. Men stort sett treffer jeg ingen, og er ganske alene i skogen...





Det som kjennetegner en hverdags-tur for meg, er;
1) Den må ikke være for lang, hensikten er jo bare at bikkja skal få lufta pelsen, tømt tarmen og letta på beinet :)
2) Den må ikke være krevende å gå, jeg vil ikke bli svett, og jeg vil ha mulighet til å gå turen uten å skifte til "turklær".
3) Den må gå i ett område, ihvertfall delvis, som jeg kan ha bikkja løs. Jeg hater å henge som en dust i båndet etter bikkja, som durer frem som ett lokomotiv.


Tydelig sti gjennom skogen


Helst vil jeg slippe å ha lomma full av svarte poser også (mine er lilla, by the way...), men det er vanskelig å unngå hvis man skal gå hjemmefra, og bor midt i ett byggefelt. Alternativet blir da å kaste hunden i bilen, og kjøre til nærmeste skogholt. Men da forsvinner pk 4 av kjennetegnene på hverdags-tur;
4) Jeg vil slippe å starte bilen, turen begynner på dørstokken...










Grusveien som går fra Falletveien til Tævsjøen




Falletveien


Falletveien

Lindåkerveien

Håper du ble litt inspirert til å ta en tur ut :)

Tilslutt legger jeg ut sporloggen.
God tur!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...