onsdag 1. juli 2020

Valsjø-runden

Rundtur Valsjøen

9,5 km

Odals Værk ble starta som en industrivirksomhet på slutten av 1600-tallet. Verket utnytta fossekraft for å drive jernverket med stangjernshamre. Vassdraget fra åsryggen mot Kongsvinger i nord ble demmet opp for å magasinere vann til å drive vannhjulene på verket. Resultatet av oppdemningene er Fløyta, Valsjøen og Gjøraldsjøen, samt flere mindre tjern i vassdraget.

Valsjøen byr på mange muligheter for avstikkere ned til vannet i løpet av turen, da mesteparten av runden går nære vannet.

Turen begynner ved det idylliske værket, hvor det er anlagt gratis utfartsparkering på utsiden av bommen. Første halve kilometeren er asfaltert vei inn mot Odal Vannverk, før det blir grusvei rett etter ferista. Vi passerer da Fløyta, det første oppdemmede vannet. Etter vannverket deler veien seg. Vi holder til høyre i veidelet, og krysser elva på bro. Veien er skiltet med Valsjø-runden.

Fordi dette er en runde, kan man jo gå turen begge veier. Jeg går alltid denne turen mot klokka, men det er ingenting i veien for å gå andre veien.

Grusveien tar oss langs vannet, og man har sporadisk idyllisk utsikt over Valsjøen. Vi passerer en inngjerdet bunkers tilhørende vannverket, og går forbi enda en bom. Etter ytterligere 900 m kommer vi til ett kryss. Der tar vi veien opp til venstre, og passerer elva. Valsjørunden er igjen skiltet.

Vi følger nå grusveien helt til enden. Der ligger Valsjøkoia, og vi kan gå ned til vannet for en pause. Der er det brygge, og mulighet for å slenge rumpa nedpå for en rast.

For å komme videre må vi gå opp til koia igjen, og stien ses tydelig som bred traktorvei inn i skogen. Igjen er runden skiltet.

Nå går vi på sti gjennom skogen, samtidig som vi følger vannet. Stien tar oss over en plankebro, og går litt oppover i terrenget. Vi følger bare veien til vi igjen kommer ned mot vannet, og nå kan vi se vannet nesten hele tiden.

Vi møter grusveien igjen rett ved demningen. Der holder vi venstre til vi igjen er nede ved vannverket og veien tilbake til bilen.