fredag 9. mai 2014

Gamle tufter på Rakeie

Brattlia gamle skole

6,9 km


Jeg har gått til Brattlia før, men av en eller annen grunn så finner jeg ikke gps-fila fra den turen. Derfor bestemte jeg meg for å gå en tur til. Nå finnes det flere stier rundt den nedlagte skolen Brattlia på Rakeie. Så kanskje kunne jeg utforske noen av disse litt også?

Brattlia er en tur jeg ventet lenge med å gå første gangen. Dette på tross av at det står skiltet med tursti både fra Rakeieveien og fra Husmoliveien på Nordre Rakeie. Det er ikke mange tursteder som er såpass interessante at de har fått eget skilt her i distriktet, derfor var forventningene store da jeg først bestemte meg for å gå turen.




Bilen parkerte jeg rett på utsiden av bommen i Husmolivegen. Brattlia har ikke veiforbindelse, så for å komme dit må man først følge grusveien innover i ca 3 km, før man tar av på blåmerket sti. Stien er skiltet, og det er Nes Turlag som står for merkingen.




Stien opp til vollen er bratt, så stedet har virkelig navnet sitt med rette.





Vel oppe, er en trebenk det første som møter meg. Her er det tydeligvis en rasteplass. Plassen er åpen, og dominert av spredte høye bjørketrær. Og det er det. En informasjonstavle forteller at Brattlia var en grendeskole, og tuftene etter disse bygningene er fortsatt å finne på plassen. Jeg tok en runde, men kunne skuffet konstantere at så veldig spennende turmål var det ikke...

Brattlia skole lå langt til skogs, og var uten veiforbindelse. På det meste hadde skolen 20 elever. Brattlia skole ble lagt ned i 1946, på bakgrunn av en omfattende skolesentraliseringsprosess som startet i 1930-årene i Nes kommune. Bygget ble da privatbolig.




Ikke mye står igjen nå.







Jeg hadde egentlig planer om å finne en sti som kunne ta meg tilbake i retning bilen, men fordi den dumme hunden min trodde i ett øyeblikk han var fuglehund, og klarte å pådra seg en strekk i bakbenet da han skremte opp en stor skogsfugl, så får vi halte oss tilbake til bilen på lettest mulig vis. For denne gangen.

Men fikk sporlogg da ihvertfall...


2 kommentarer:

  1. Koselig dokumentar, her gikk min mor og tante Olga på skolen, de gikk fra Gran uansett vær og vind

    SvarSlett
  2. Koselig dokumentar, her gikk min mor og tante Olga på skolen, de gikk fra Gran uansett vær og vind

    SvarSlett

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...