søndag 29. september 2013

Store Elgheia-runden

22,3 km

To day is the day! I dag har jeg bestemt meg for å gå en skikkelig langtur. Jeg skal slå sammen to turer jeg har gått før, til en lang. Jeg skal gå først rundt Tævsjøen (Store Tævsjø runden), opp til Elgheia via dryplene, videre over åsen og ned til Maltjenn på Bjørkelangesiden. Derfra opp gjennom Skamodalen, forbi Korstjenn og ned til Tævsjøen igjen. Derfor kaller jeg den for Store Elgheia runden.


Sønnen min har bestemt seg for å være med, så det er hyggelig. Ikke altfor ofte han vil tilbringe tid med sin gamle mor nå lenger, hehe. 16 år er ingen spøk.

Vil ikke bruke for lang tid på utbroderinger, så for den som er interessert, så kan man lese om første delen, og siste delen av turen under "Store Tævsjø runden". Første pause tok vi i gapahuken ved Kutjenn...



Etter å ha kommet oss over åsen, og ned til Tævsjøen, følger vi grusveien ett stykke. Etter ca 700m ser man en traktorvei slynge seg bratt oppover i terrenget på høyre hånd. Denne veien følger vi. Det går oppover :) Forbi en hytte, og videre opp. Veien går over i sti, men fortsatt går det bratt oppover. Ett godt stykke oppi lia kommer vi til en demning og ett vann; dette er Hornåsdryplene...




Her krysser vi demningen, og fortsetter på sti. Oppover. Stien vi følger slår seg sammen med den "vanlige" ruta til elgheia ca 100m fra toppen. Vel oppe er det på tide med en velfortjent hvil. Den siste delen av turen har vært tung og svett, men nå er vi endelig på toppen, så heretter går det nedoverbakke :) 




Etter pausen setter vi kursen østover, vi følger stien videre innover. Den tar oss endelig ned til Maltjennveien, og Maltjennmoen. Nå følger vi grusveien. I første veikryss holder vi til venstre, og går inni Skamodalen, og en ny lang oppoverbakke. I enden av veien ligger ligger Korstjern.




Ett utrolig vakkert sted. Rett før brua tar vi opp til venstre. På toppen der ligger en liten bu. Perfekt for en liten pause, og en velfortjent kaffekopp! Stien fortsetter forbi bua og inn i skogen. Det ser ut som om det er en løype for atv, så den er tydelig, men tildels gjørmete...


Underveis vider den seg ut, og blir nesten en vei. Kjerreveien er ikke lenger enn en drøy kilometer lang, men virker lengre. Den ender tilslutt ut på grusveien som går fra Tævsjøen til Posttjenn. Tar vi til venstre her, så kommer vi ned til Tævsjøen igjen.


Vel nede ved vannet, velger vi gulmerket løype som tar oss langs vannet og til dammen i Tævsjøen.





Etter turen rundt vannet er unnagjort, velger jeg stien som går ned forbi dammen, og forbi speiderhytta. Derfra krysser vi elva over en liten bro, før vi fortsetter på sti så vi kommer ut på grusveien ved østre Hagen. Da er det bare å følge grusveien til man kommer ut på Lindåkerveien igjen :)

Sønnen min ble sliten, ingenting å si på det. Klart det tar på å gå tur i 5 timer. En veldig kupert løype. Da jeg kommenterte at han tross alt er ung og sprek, og burde klare dette bedre enn sin gamle mor, fikk jeg til svar; Du er jo vant til å gå tur du! 

Jaja, sant nok :)

Sporloggen finnes her:



View Store Elgheia runden by Raggdog on Breadcrumbs

Powered by Breadcrumbs: manage, edit and share GPS tracks for free.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...