tirsdag 11. mars 2014

Sonderingstur i Toverudåsen

Toverud - Korstjenn

7,1 km


Det var så flott vær i dag, at jeg bare måtte ut å gå rett etter jobb. Fordi jeg sluttet tidlig, var planen å ta en liten tur før middag. Når solen endelig viser seg etter flere måneders fravær, da er det lov å utsette middagen til fordel for skogen.



I dag bestemte jeg meg for å gå til Korstjenn. Ikke via Elgheia, eller opp fra Bjørkelangen som jeg har gått flere ganger tidligere, men fra Toverud. Korstjenn er ett typisk vann man kan gå til, nesten fra alle kanter. Vannet bytter også navn, alt etter fra hvilken side man står på. Kommer man inn til vannet fra Tævsjø-kanten,  står det Posttjenn på kartet. Men det er det samme vannet :)




Veien opp fra Toverud er bommet grusvei. Mildværet de siste ukene har gjort veien nesten helt fri for snø, så på tross av at det er oppover hele veien, var det lett å gå. Enkelte partier var ganske klinete av sleip leire, og noen få strekninger på toppen var fortsatt snødekket.





En liten avstikker ned til vannet er jo obligatorisk. Det går en tydelig sti, som leder ned til vannet. Der er det også laget en liten bålplass, samt at det er herlig å sette seg ned på steinene når sola skinner og du virkelig kjenner at den varmer. Duften av vår ligger i lufta. Livet er herlig!





Vel oppe på veien igjen, tenkte jeg at jeg skulle forsøke å finne den stien som jeg vet skal være i området, den som leder over til Tævsjøen. Da kan man faktisk gå en runde. Og det er jo ikke å forrakte, hehe. Kjekt å vite til en annen dag, og en annen tur, hehe. Dermed forsatte jeg videre oppover grusveien.

Snøen lå tykk på veien her, men den var så hardpakket at det var ingen problem å gå på den, selv med joggesko (som var fottøyet mitt i dag). Ett godt stykke opp i lia, fant jeg stien - veldig tydelig og lett å se faktisk.Trenger ikke lete etter den, det er bare å gå langt nok. Det er der jeg har gjort feil tidligere, jeg har snudd før jeg kom så langt.






Da jeg først fant stien, måtte jeg jo selvsagt prøve gå den ett lite stykke.Jeg bestemte meg for å gå til Rundtjern og snu der. Det ble til at jeg fulgte stien forbi tjernet, til jeg endte opp på grusvei på andre siden. Da var det bare å snu, selv om det var uhyre fristende å gå litt til....Hehe, det er alltid sånn når jeg går på nye steder. Litt til.... hva skjuler seg rundt svingen.... bare opp bakken....

Rundtjern





Men bilen min sto jo på Toverud, og det var forsåvidt sen ettermiddag, så det ville være veldig upraktisk å fortsette videre i dag. Det ble til at jeg snudde der :)




Veien opp fra Toverud til Korstjern er en fin ettermiddagstur for dem som vil ta seg en liten rast i solhellinga ved vannet. Denne turen er logget med Endomondo på telefonen, så informasjonen i gps fila er litt mangelfull. Jeg legger den ut allikevel, den kan fint brukes for å se hvor jeg gikk :)

God tur!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...