søndag 15. desember 2013

Rundt Tævsjøen

Rundt Tævsjøen

13,5 km


Turen rundt Tævsjøen vil jeg ikke klassifisere som en vintertur, selv om jeg i midten av desember nå går denne runden. Årsaken er opplagt; det finnes nesten ikke snø igjen... Og snøfritt betyr at skogen ligger for mine føtter bokstavelig talt, hehe.

Blank is på veien, her ved Lotterud Saga


Eneste problemet er å komme seg så langt som til skogen, helst uten å ta dobbel salto med hallingkast! Heftig snøvær, etterfulgt av 10 varmegrader og sprutregn har etterlatt seg ett tykt islag på alle veier. Noe som gjør det til ekstremsport å bevege seg utendørs, både i bil og til fots. Ulykkesstatistikken i biltrafikken har fått en kraftig oppsving i helgen, kan jeg lese i nyhetsbildet.


I skogen var det ikke mye snø igjen


Jeg og schæfern frister skjebnen allikevel vi. Ikke i bil, men til fots. Riktig fottøy er alfa og omega i disse dager. Og jeg er den heldige eier av vintersko med pigg! Ikke slike avtagbare brodder. Nei, skikkelige plateskruer som er skrudd inn i sålen på skoene. Hjemmelaget. Fungerer helt toppers :)

Schæfer'n har jo medfødte "brodder", men jeg fikk litt assosiasjoner til en kjent Bambi når vi forsiktig våget oss bortover Lindåkerveien. Mine brodder er nok mer effektive, men han har jo fordelen av fire sett, hehe.

Med en gang vi kom oss vekk fra grusveien, og begynte på stien mot Tævsjøen, var det slutt på isen. I steden ble vi møtt av bar bakke, og noen centimeter snø i skyggepartier. Det gjorde det mye lettere å gå.










Turen rundt Tævsjøen er vel en av Aurskogs mest kjente turer. Løypa er gulmerket, og etter at Torbjørn Hagen brukte ryddesaga og gikk opp den siste biten av stien, så går løypa nå rundt hele vannet. Noe som gjør at vi får en runde - og vi liker runder!  :)



















Det fine med denne turen, er at du kan starte fra flere forskjellige steder, og du kan nesten velge hvor lang tur du vil ta. For min del inngår denne runden i flere av turene mine, i hvertfall deler av den. Selve turen rundt vannet er ca 10 km, så varierer tillegget litt ettersom hvor du starter.

Har du tilgang til bommen ved Dreierud, eller i Falletveien, kan du kjøre helt inn til vannet. For oss andre, så må vi gå inn. Går man fra Aursmoen, har man også mange valgmuligheter. Jeg valgte korteste alternativ inn til vannet i dag, forbi Lotterud saga. Ned igjen valgte jeg grusveien ned mot Falletveien fordi mørket gjorde det vanskelig å bevege seg på stier i skogen, og da ble turen 13,5 km. På dette føret brukte jeg litt i overkant av 3 timer.







Man kan også kjøre inn Riserveien, og sette bilen på p-plass utenfor bommen ved Delingsrud. Da går turen forbi Speiderhytta, og opp til vannet den veien. En populær rute for de yngste turgåerne, da det ikke er så langt, og man kommer rett opp til Dammen, og Martinholmen, en populær bade- og bålplass.


Martinholmen


Selve runden rundt vannet går på sti hele turen, med unntak av ca 1 km på vestsiden av vannet som er grusvei, samt en liten stubb på østsiden som også er grus. Stien er godt merket med gule bånd og striper på trærne.




Vestsiden av Tævsjøen


Fordi jeg var litt treg ut døra i dag, ble jeg litt bekymret for om vi ville rekke å komme oss rundt vannet før det ble mørket. Særlig fordi vi beveget oss ikke akkurat fort ... Og det holdt såvidt. Fullmånen ga oss litt ekstra tid, før den også ble borte da tåka kom seilende.








Som vanlig legger jeg ut sporloggen min for den som er interessert :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du gått turen?
Fortell meg om det :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...